Tuesday, April 14, 2009

RENUNGAN BERSAMA...

Islam telah menghargai kaum wanita dan menganggap golongan ini sebagai unsur penyempurnaan kaum lelaki. Lantas , demi menyempurnakan martabat kaum wanita ini, Islam telah meletakkan wanita dalam martabat yang tinggi dan terhormat. Demi memelihara kewanitaan seorang wanita, maka prinsip-prinsip penjagaan kehormatan dan maruah mereka sangat dititikberatkan dalam Islam.

Wanita ibarat mutiara, cantik dipandang, mempunyai nilai yang tinggi. Demikianlah betapa hebatnya tahap wanita yang dipelihara Islam bagi mengangkat wanita ke tahap yang mulia dan terpuji. Lantas, Islam telah menggariskan aturannya dan perintah-perintahnya terhadap wanita demi memelihara maruah dirinya dengan menutup auratnya. Aurat diambil dari perkataan Arab 'Aurah' yang bererti keaiban. Manakala dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

Isu wanita sering dijadikan isu murahan oleh Barat untuk menyerang ideologi Islam. Sejak dahulu, isu pemakaian tudung dan menutup aurat sering dimanipulasi dan disalah erti. Bagi mereka, Islam selalu mengongkong wanita didalam banyak aspek kehidupan. Mereka berusaha mengubah persepsi umat dengan memperlihatkan seolah-olah mereka memperjuangkan hak wanita, sedangkan hakikatnya merekalah yang paling banyak memperleceh dan merendahkan martabat wanita yang mulia. Hakikatnya, isu wanita ini memang sengaja ditonjolkan oleh Barat sebagai api dalam sekam – didalam usaha mereka untuk melahirkan revolusi dalaman pemikiran Islam bagi merealisasikan objektif mereka ‘mencairkan’ ideologi Islam, agar Islam dapat di ‘liberal’kan.

Selain itu, wujud juga pandangan lain yang merasakan bahawa wanita muslimah ditindas & tidak diberi 'freedom in acts'. Dan atas dasar anti-Islam/antikeganasan, mereka merasakan, dengan memberi peluang muslimah memakai hijab/tudung dalam komuniti mereka yang bermajoritikan kristian, ini boleh mengundang bahaya!

No comments:

Post a Comment